Terugblik: de knowhow van LAFUMA MOBILIER op het gebied van professioneel meubilair
LAFUMA MOBILIER vertelt een verhaal, een verhaal over knowhow van alledaags tot professioneel meubilair. In de loop der tijd en dankzij klantervaringen heeft het merk zijn knowhow verder kunnen ontwikkelen. Dit alles heeft geleid tot de creatie van een specifieke collectie die afgestemd is op de behoeften van professionals. Als u de geschiedenis kent van een merk als LAFUMA MOBILIER, bent u er zeker van dat u de juiste keuze maakt. Laten we teruggaan in de tijd.
Daar waar het begon: de uitvinding van het metalen frame
In het begin van de jaren ’30 verbouwden Victor, Alfred en Gabriel Lafuma hun leerlooierij in Anneyron (Drôme) als gevolg van de leercrisis. Kort daarna werd de eerste rugzak gemaakt van restjes leer en stof.
Maar het ontbrak de eerste uitvoering van de wandelzak aan ondersteuning. Daarom voegden de broers een metalen frame toe: de wandelrugzak was geboren, de beroemde Tiroler rugzak waarvoor op 17 oktober 1935 patent nr. 0796439 werd geregistreerd.
Met deze tas zijn we getuige van het ontstaan van het DNA van LAFUMA MOBILIER: de combinatie van resistente metalen structuren en comfortabele stoffen. Het merk breidt zich uit tijdens de "Trente Glorieuses", een periode waarin betaalde vakanties hun intrede deden en waarin het merk iconisch en onmisbaar werd.
1954: de eerste tuinmeubelen
Een succesvolle combinatie: voor de eerste tuinmeubelen die ontworpen werden door LAFUMA MOBILIER werd gebruik gemaakt van buistechnologie en kampeerdoeken. Deze innovatieve collectie van transporteerbare buitenmeubelen werd bedacht, ontworpen en geproduceerd in de fabriek in Anneyron, in de Drôme. In 1954 was deze innovatie een succes en dat is hij vandaag de dag nog steeds!
Alles inzetten op praktisch gebruik en functionaliteit
Tuinmeubilair dat zorgt voor sensatie. Het is eenvoudig, praktisch en gaat lang mee en versleten stof kan vervangen worden. Praktisch gebruik is de leidende draad geworden bij de ontwikkeling en er wordt al vanaf de ontwerpfase mee rekening gehouden.
In een tijd waarin auto's toegankelijker worden, biedt LAFUMA MOBILIER particulieren het ideale meubilair voor op vakantie aan. Een veelzeggende anekdote: in de specificaties stond destijds dat de kruk en de relaxstoel "in de kofferbak van een Dauphine moesten passen"!
En het motto van het merk is niet veranderd. Ook vandaag blijft het merk streven naar functionele en duurzame meubels. LAFUMA MOBILIER ontwikkelt stapelbare producten die gemakkelijk te demonteren en te repareren zijn en zet zich in om een halt toe te roepen aan veroudering.
Een veelbelovende toekomst voor intensief gebruik: van huishoudelijke tot professionele toepassingen
De topproducten van het merk, zoals de ligstoel die aanvankelijk was ontworpen voor huishoudelijk gebruik, verschenen in de jaren '70 in wintersportoorden. Dankzij de ervaringen van professionele gebruikers werden er aangepaste producten ontwikkeld. De versterkte structuur en stof voor veeleisend gebruik werden met open armen ontvangen in recreatiecentra, campings en skigebieden.
Laten we nu een sprong maken naar 2018. In dat jaar werd een speciale collectie ontwikkeld voor intensief gebruik in de horeca, met comfortabele stoelen en fauteuils en tafelpoten met verschillende hoogtes en afmetingen voor uiteenlopende toepassingen.
LAFUMA MOBILIER zorgt er sinds
1961 voor dat Fransen kunnen ontspannen
In de loop der jaren heeft LAFUMA MOBILIER een aantal topproducten gecreëerd die ook vandaag nog onmisbaar zijn. In 1961 lanceerde het merk de Relax Interlude, ontwikkeld in samenspraak met artsen.
Een stoel die samen met professionals tot stand kwam
LAFUMA MOBILIER werd op deze manier de eerste meubelfabrikant die samenwerkt met professionals om producten te ontwerpen die perfect aangepast zijn aan het gebruik in de praktijk. Een geslaagde missie, want zo werd de optimale ontspanningspositie uitgevonden.
LAFUMA MOBILIER heeft de inmiddels beroemde Engelse term "Relax" naar Frankrijk gebracht. Met de uitvinding van de Relax en de "Zero Gravity”-stand werd het concept van ontspanning in Frankrijk geïntroduceerd en gepromoot door deskundigen.
Zero Gravity: wat betekent het precies?
Het gaat om de stand die het menselijk lichaam van nature aanneemt wanneer het lichaam gewichtloos is en waarbij de benen iets hoger liggen dan het hart. De NASA gaf de naam aan deze houding in de jaren '70. In werkelijkheid neemt het lichaam nog steeds z'n eigen gewicht waar, maar de zwaartekracht voelt 7 keer lichter. Dit gevoel is vergelijkbaar met wanneer men op het water drijft.
De Relax is overal op zijn plek
De Relax-stoel kan worden meegenomen op vakantie of naar kantoor. Zowel professionals als sporters kunnen al snel niet meer zonder. Hij is te zien tijdens de Parijs-Dakar Rally, op de tribunes van de "24 uur van Le Mans", maar ook aan de zijlijn van voetbal- en rugbystadions voor herstel na sportieve inspanning. Verpleegkundigen nemen hem mee naar het ziekenhuis om hun comfort te verbeteren... Kortom, hij wordt overal gebruikt. De Relax is uitgegroeid tot dé stoel bij uitstek om te herstellen van pijn, te ontspannen, maar ook om voor verlichting te zorgen in de eerste levensfasen in de neonatologie en in de eindstadia van het leven.
Technologie en expertise ontwikkeld in 60 jaar
De geneeskunde heeft dus een belangrijke bijdrage geleverd aan de emblematische Relax-stoel. In de loop der jaren heeft het topproduct van LAFUMA MOBILIER talrijke patenten gekregen, met in totaal nu meer dan 20.
Innovaties voor meer weerstand
In 2011 is AirComfort® de eerste gewatteerde innovatie met drie lagen. Het is speciaal ontworpen voor buitenmeubilair met ademende en luchtdoorlatende technische stoffen. Een patent waarmee Relax bovenaan de lijst staat van professioneel meubilair voor bedrijven en lokale overheden.
De Batyline Duo biedt een extra dimensie voor de horeca. Het doek is nog bestendiger, droogt sneller en op stoelen en fauteuils is geen onderhoud nodig.
Nog meer comfort
Maar de innovaties van het merk houden hier niet op! Naast het elastische systeem waarmee de stof met de structuur verbonden is, zijn er elastomeerclips ontwikkeld, met als resultaat een betere gewichtsverdeling voor steviger comfort en perfecte ondersteuning van de rug. Een ideaal product voor professionals.
Innovatie en ergonomie staan centraal in het ontwerpproces van LAFUMA MOBILIER
Intern of in het laboratorium ondergaan de producten uitgebreide trek-, vermoeidheids- en UV-bestendigheidstests. Zo komt niemand voor onaangename verrassingen te staan bij gebruik van het product. Tot slot hanteert het merk strenge kwaliteitscontroles om ervoor te zorgen dat het volledige controle heeft over de producten die verkocht worden. Het biedt solide garanties op elk product, met de mogelijkheid om een onderdeel binnen een kort tijdsbestek te vervangen. En over de kwaliteit hoeft niet getwist te worden, zoals blijkt uit het lage retourpercentage (0,3%).
Knowhow toegepast op basis van de behoeften van professionals van vandaag
60 jaar later hebben innovatie, kennis en feedback gezorgd voor het ontstaan van een complete collectie voor professionals.
De horeca en gezondheidssector: de eerste doelmarkten van LAFUMA MOBILIER
Designers van de Design BIG GAME studio hebben de collectie speciaal voor de horeca ontworpen. Er werd een beroep gedaan op dezelfde knowhow en op dezelfde leveranciers, maar gebruik gemaakt van technologie en design die beantwoorden aan professionele behoeften.
De gezondheidssector wordt al enkele jaren steeds veeleisender. Het professionele meubilair van LAFUMA MOBILIER is in deze sector geleidelijk aan een vaste waarde geworden. De Relaxstoel Vital wordt bijvoorbeeld al op grote schaal gebruikt door reflexologen, in de neonatologie voor huid-op-huidcontact en door verplegend personeel om uit te rusten. Hij heeft een volledig waterdicht matras van 4 cm en clipbevestiging. De Vital-stoel is gemakkelijk schoon te maken en brandvertragend, en beschikt ook over de Zero Gravity-stand die helpt bij het herstellen van het lichaam en ontspannen van de spieren, waardoor de batterijen weer opgeladen worden.
Door Covid is de samenwerking tussen LAFUMA MOBILIER, verenigingen en de Fondation des Hôpitaux de France in een stroomversnelling geraakt om hulp te bieden aan verzorgend personeel. We herinneren ons vooral de Solidariteitscampagne met verzorgers, gesponsord door komiek Anne Roumanoff. Dankzij deze operatie werden er RELAX-stoelen gegeven aan personeel in de gezondheidszorg om hen te helpen even alles om zich heen te vergeten en de batterijen weer op te laden.
Zij praten er beter over dan wij!
“De keuze viel op jullie stoelen. Mijn trainer had andere merken en andere vormen getest, maar ze konden niet voldoende gekanteld worden en ze waren niet comfortabel genoeg"
Elise Manzoni, voorzitter van de Franse Federatie van Reflexologen (FFR)
“We gebruiken voornamelijk producten van LAFUMA MOBILIER vanwege hun kwaliteit en duurzaamheid. Ze worden elke nacht intensief gebruikt en zijn repareerbaar: je haalt het geld er dus uit. En daarbij ze zijn gemakkelijk schoon te maken en te desinfecteren, wat echt een pluspunt is. '
Nicolas Fitcher, Regionaal Ziekenhuis van Grenoble
LAFUMA MOBILIER, een merk dat verankerd is in het Franse erfgoed
De expertise van LAFUMA MOBILIER heeft een stempel gedrukt op het Franse erfgoed en doet dat nog steeds. Niet voor niks kreeg het bedrijf in 2020 het label “Entreprise du Patrimoine Vivant (EPV)” van de Franse overheid.
Na tientallen jaren ontwikkeling wijdt het merk nu een deel van zijn activiteiten aan professionals. Het DNA is nooit ver te zoeken en terug te vinden in de 6 vakgebieden: aluminium, staal, verf, kunststof, naaien en assemblage. LAFUMA MOBILIER heeft ook zijn oorspronkelijke locatie behouden: onderdelen worden nog steeds geproduceerd en geassembleerd op de historische productielocatie in Anneyron, aangevuld door de dochteronderneming van Lallemand in de regio Ain. De bevoorrading is voor 68% Frans en 98% Europees.
LAFUMA MOBILIER is meer dan een merk, het is een familiebedrijf en het resultaat van veel knowhow en innovatie. De basis van elk product dat verkocht wordt, berust op compromisloos comfort, duurzaamheid en gebruiksgemak. LAFUMA MOBILIER betrekt de kennis van vakmensen bij het ontwerpproces, zodat het merk er zeker van is dat de collecties perfect zijn afgestemd op het gebruik en de behoeften.